Hur jag jobbar med Facebook

Medan Facebook för de flesta är förknippat med nöje och tidsfördriv är det ett arbetsredskap för mig. Här fortsätter min serie inlägg där jag beskriver delar av mitt arbete. Idag handlar det om Facebook.

Facebook är mitt främsta arbetsredskap. Från att ha varit motståndare till allt som förknippas med den här plattformen har jag kommit att älska den, med dess alla fel och brister. Ur mitt perspektiv som influencer, med en önskan att nå ut med mitt budskap, är Facebook det mest slagkraftiga. Som exempel kommer mellan 50-70 % av alla bloggens läsare via Facebook och Facebook toppar också alltid listan över de externa webbplatser som driver trafik till YouTube. Facebook är mitt viktigaste redskap för att nå ut med mitt arbete och visa vilka otroligt stora möjligheter vi har att producera mat på hemmaplan, i våra trädgårdar.

Min aktivitet på Facebook sker på olika Facebook-sidor som jag skapat runt mina projekt, samt i grupper med olika teman:

Skillnadens Trädgård - min huvudsakliga sida, 85 000 följare
sarabackmo.no - min systerblogg i Norge, 6 600 följare
Två odlare emellan - sida för vår podcast, 2 800 följare
Sara's Kitchen Garden - nystartad sida för att nå engelsktalande, 230 följare

Trädgårdsskafferiet - Sveriges största FB-trädgårdsgrupp, 34 000 medlemmar
Odla i tunnel - om att odla i tunnelväxthus, 5 500 medlemmar
Täckodling - om att täckodla, 5 300 medlemmar
Gröna trädgårdsklipp - samlingsplats för videos om trädgård, 3 500 medlemmar

 

Jag lägger mycket energi på att skapa ett intressant Facebook-flöde, främst på Skillnadens Trädgård och ser omedelbart resultat av det. Det tar mycket tid och är i sig inget arbete som ger en direkt inkomst från just den plattformen. Men eftersom min målgrupp hittar det jag producerat (och sprider det) genom Facebook så är det värt all investerad tid.

 

Det bästa med Facebook:
1. Så lätt att använda att vem som helst kan komma igång
2. Möjlighet till att nå alla Facebook-användare i hela världen
3. Kan schemalägga inlägg för att få ett intressant och uppdaterat flöde
4. Min målgrupp finns här - oavsett nationalitet
5. Fantastiskt sätt att kommunicera med mina följare

 

Varför vill jag vara på Facebook
Från början hade jag ingen tanke på att göra en Facebook-sida till Skillnadens aktiviteter. När mina kollegor började tala om att jag borde skriva och dela mina trädgårdsprojekt var det i första hand en blogg som jag tänkte på. Så gör också de flesta jag hör om som vill nå ut med material; "Jag ska starta en blogg!!". Men en av mina kollegor föreslog en Facebook-sida istället. Hon motiverade det med att mina potentiella läsare skulle ha lättare att hitta det jag skrivit på Facebook, där det är enkelt och direkt att dela grejer, istället för att ta sig till en helt separat och okänd webbsida.

Så rätt hon hade, Karin! Och jag är dig så tacksam för det rådet.

Läs gärna: Bloggen från början

Till en början använde jag Facebook som min blogg. Jag publicerade bilder och inlägg här, höll kontakt med mina läsare, lärde mig använda plattformen och såg med glädje hur intresset för det jag skrev växte. DÅ skaffade jag en blogg, det var februari 2014. Eftersom Skillnadens vuxit så starkt på Facebook de första två åren fanns en hel massa läsare som snabbt ville följa med till bloggen. Jag började skriva artiklar på bloggen och dubbelpublicerade (publicerade samma) material både på bloggen och Facebook det första året för att läsaren skulle kunna välja plattform att följa. Recept publicerade jag endast på bloggen och länkade till på Facebook, för att bloggen skulle få ett "eget" material som drog trafik.

Några milstolpar har varit:
- 2013 december: Mitt tredje odlingsår med Skillnadens avslutades och jag nådde 1000 följare på min FB-sida.
- 2014 augusti: Sidan hade 3 500 följare och jag fick ett bok-kontrakt, delvis för att förlaget såg en potential att nå ut.
- 2015 februari: Jag började skriva för Land och bloggen flyttades till land.se. Facebooksidan ökade raskt i följarantal och nådde 10 000.

Jag har löpande annonserat för min Facebook-sida i flera år, en mindre summa varje månad. Annonseringen riktar sig till de som inte redan följer sidan, med syfte att få fler följare/läsare. Just nu har jag ingen annonsering alls, utom enstaka inlägg, som ett litet experiment.

 

Facebook från mitt perspektiv
I min verksamhet skulle de flesta utan att tveka säga att bloggen är motorn. Men jag säger Facebook. Utan Facebook skulle det vara svårt att direkt nå ut och dela blogginläggen vidare. Allt jag skriver/delar får spridning genom Facebook och min egen sida är basen för det. En vanlig månad kommer 50-70 % av bloggläsarna via Facebook. Endast 9 % klickar in sig direkt på bloggen och läser. Om jag, som i helgen, haft det fullt upp på hemmaplan och inte hunnit förbereda ett bra flöde på Facebook, slår det direkt på trafiken. Och det är inte några småsiffror hit eller dit som påverkas. Det är tusentals läsare varje dag som diffar, bara genom att jag inte påminner om bra inlägg att läsa eller publicerar något nytt och sedan delar på Facebook.

Jag har kommit att hitta ett fint sätt att se på Facebook som plattform. Trots att medierna är helt olika så brukar jag föreställa mig Skillnadens Facebook-sida som min verksamhets radiokanal. Sno gärna det tänket! En radiokanal är ett flöde som pågår hela dygnet (i många fall). Det fylls med bra program ur olika genrer och med olika inriktning. Min kanal handlar om trädgård och jag fyller den med "program" från mina olika plattformar. Det kan vara direktpubliceringar på Facebook (bild, rörlig bild och text som postas direkt på Facebook), länkar till YouTube-videos, blogginlägg, poddavsnitt, instagram-bilder och föredrag. Det kan också vara små blänkare där jag tipsar om mina andra kanaler, som YouTube, Saras trädgårdsbrev etc. Genomgående har jag ett mycket omfattande material på andra plattformar och jag använder det regelbundet för att påminna om sånt som passar att göra i trädgården just nu eller är aktuellt på annat sätt. Jag kallar det för att jag repriserar inlägg. Över en dag är det ofta äldre inlägg som får bäst spridning och blir mest lästa.

Jag har alltså skapat en egen kanal, ett helt eget flöde med egenproducerat material, på min Facebooksida. Dock är det viktigt att komma ihåg att väldigt få besöker just själva sidan på Facebook, så den är egentligen bara viktig för mig. Mina läsare ser i huvudsak publiceringar i sitt eget flöde. Och då är vi inne på en väldigt intressant punkt. Spridning.

 

Det sämsta med Facebook:
1. Mina läsare nås sällan av inlägg jag postar - den organiska trafiken är dålig
2. Facebook motarbetar länkar från vissa plattformar
3. Det kostar mycket pengar att nå ut optimalt
4. Plattformen är oberäknelig
5. Annonsverktyg är ofta svårt att sätta sig in i mer detaljerat

 

Den organiska trafiken
Facebook är en kommersiell plattform, stora pengar är i omlopp för annonser och spridning. Som företagare förväntas jag betala för att mitt material ska synas, både för de som följer och de som inte följer. När du ser ett inlägg i ditt flöde som är märkt som "sponsrat" så är det för att avsändaren betalat för att det ska synas. Det kan handla om en betalning på 10 kronor eller 10 000 kronor. Oavsett hur mycket pengar det handlar om så är min erfarenhet att Facebook premierar den som betalar. Ju mer regelbunden betalning desto bättre, det behöver nödvändigtvis inte handla om mycket pengar. Utan betalning är den organiska räckvidden väldigt dålig. Organisk räckvidd är den spridning ett Facebook-inlägg får alldeles av sig själv, genom att följare gillar och delar. Men det är Facebooks algoritmer som styr. Man brukar prata om att de stryper den organiska trafiken.

Till exempel har Skillnadens Trädgård cirka 85 000 följare på Facebook. Ett av de senaste inläggen som gått riktigt bra var förra delen i den här serien: Jag har världens bästa jobb!
Så här såg statistiken ut för det Facebookinlägget, som alltså bestod av text, länk+bild:
Räckvidd (hur många som nåtts av inlägget): 37 814 varav 7 338 kom från betalda visningar, alltså sponsrat inlägg
Gillamarkeringar: 689

Så fastän det är ett inlägg som uppenbart många uppskattat och gillat, så har inlägget visats för en tredjedel av följarna, och det är då väldigt bra siffror. Egentligen är de inlägg som går bäst de som har låg räckvidd, men många gillamarkeringar. Mina läsare är otroligt fina med respons och feedback, nära tio procents gensvar på många inlägg, men då stryps också visningarna.

Det här är ju väldigt konstigt kanske att skriva om och helt oviktigt för dig som läser. Men för dig som tänker att en verksamhet som influencer framöver kanske vore nåt, så är det här bra att göra till en del av arbetsdagen. Olika material vägs fram och tillbaka, statistik som kontrolleras och värderas, frustration och glädje om vartannat.

Om jag skulle göra en rankning av olika material som går bäst och sämst på Facebook ser det ut så här, bäst först - sämst sist:

  • Livesändningar direkt på Facebook
  • Videomaterial som publiceras direkt på Facebook
  • Bilder, gärna flera, som publiceras direkt på Facebook
  • Text och bild som publiceras direkt på Facebook
  • Länkar till blogginlägg på annan plattform
  • Länkar till YouTube-videos
  • Länkar till evenemang från externa webbsidors kalendrar
  • Länkar till videospelare som inte är från Facebook eller YouTube
  • Länkar till podcasts från plattformar för dessa
  • Länkar till blogginlägg med inbäddade länkar till podcasts

Material inom de fyra sista punkterna är katastrofala att dela. Ibland får jag också för mig att Facebook "straffar" en sida som publicerar inlägg som dessa genom att helt enkelt strypa övrig trafik. För min del innebär det till exempel att vi har väldigt svårt att nå ut med nya avsnitt av vår podd Två odlare emellan på Facebook, de får helt enkelt väldigt få visningar.

Med tanke på ovanstående, att det alltså är så väldigt få av följarna som ser material som delas, är det bra att påminna sig om att det är högst osannolikt att det upplevs som att du spammar folks flöden genom att dela ofta på din sida. I den bästa av världar vill jag ha sex publiceringar per dag för Skillnadens, men det brukar jag bara uppnå på helgerna.

 

Bygga mina egna plattformar snarare än snylta på andras
Något jag varit otroligt noga med i hela mitt arbete med Facebook har varit att bygga min egen närvaro på plattformen och inte göra mig beroende av andras. Det här är ett råd som jag särskilt vill skicka vidare till dig som vill synas på Facebook. Om man inte kan balansera medverkan i grupper på ett snyggt sätt skapar det dåliga vibbar. Jag har själv portat några ur mina grupper som inte klarat av att hålla en bra nivå när det gäller delningar, kommentarer och så vidare. Det är ingen rättighet att vara med i en Facebook-grupp, det är admin som avgör var gränsen går. Se till att hålla dig på rätt sida.

Ett standardtips för den som vill synas på Facebook är ofta att dela inlägg i relevanta grupper och kommentera andras inlägg genom att bland annat tipsa om sitt eget material och så vidare. Gör det inte! Se inte andras kanaler som din huvudsakliga källa till trafik! Men dela gärna då och då i andras kanaler, välj då sånt material som du tror kan tillföra GRUPPEN något och inte främst det du tror drar trafik till dina egna plattformar. Var också försiktig med att dela samma material i många olika grupper eftersom det ser illa ut i de personliga flödena, där dina delningar kommer att ta väldigt stor plats och lätt ses som spam. Om du har ett kommersiellt innehåll är det bra att alltid fråga gruppens admin om det är ok att dela. Hacka i dig att du får tillsägelse om du delar material som admin inte gillar och gör om och gör rätt.

Och för jösse namn, var superförsiktig med att promota dig själv på andras sidor! Jag har lagt ner mycket tid och kärlek på den här sidan och vill inte att den ska användas som en marknadsplats för varken verksamheter eller produkter som inte jag har kontroll över.

Tips till dig som vill synas på Facebook:
1. Skapa en Facebook-sida och lär dig använda de funktioner Facebook föreslår.
2. Bygg en egen Facebookgrupp kopplad till ditt ämne och samla intresserade till diskussion där.
3. Publicera regelbundet, en gång om dagen är lagom till en början, det kommer att ge fint gensvar om du producerar bra innehåll.
4. Publicera olika typer av material och varva t.ex bilder, videos och länkar för att skapa intressant innehåll.
5. Använd funktionen att schemalägga inlägg för att publicera när du inte själv har tid.
6. Svara på så många kommentarer du kan om ditt material.
7. Stava rätt! Facebook-inlägget kan vara den första kontakten med målgrupp eller samarbetspartners, så se till att språket är ok.

 

Facebook föränderlig
Facebook är en fantastisk mötesplats. Det är så roligt att ta del av bilder, tankar och idéer om områden jag brinner för. Jag tycker mycket om att vara en innehållsskapare här och önskar alltid att jag hade mer tid till att förfina arbetet. Det går att göra så himla mycket bra grejer!

Överlag tycker jag att Facebook är kul, bara så. Det är kul att hålla på med och kul att se möjligheter. Men det är en utmaning att inte äga plattformen och veta hur arbetet lever vidare. Det går inte att planera för något på ett detaljerat sätt. Det är också en tjusning. Varje gång Facebook drar åt svångremmen och ändrar i algoritmerna innebär det att jag behöver tänka nytt. Jag försöker att anpassa mitt material så att det går hand i hand med Facebook, istället för att bli arg och gnälla. Ett exempel är att jag försöker publicera mer rörligt material direkt på plattformen, istället för att bara länka till andra plattformar. Live-sändningar är nytt för mig och ett område som jag vill utforska mer (för övrigt ett direkt resultat av att jag numera har en kollega; Elin Iderström, som tidigt lyfte frågan om live-sändningar).

Jag försöker att hela tiden tänka på att det är när mitt arbete är lustfyllt som det blir som bäst och därför genomför jag nya projekt närhelst jag tycker det verkar kul. Just nu har jag skapat en ny Facebook-sida för att nå ut till de som vill följa mitt trädgårdsarbete på engelska: Sara's Kitchen Garden. Det är så roligt! Här kan jag praktisera det jag lärt mig genom svenska sidan och samtidigt lära mig nytt. Och möta en helt ny superintresserad målgrupp - världen! Följ gärna om du är nyfiken på hur det går.

Avslutningsvis ett svar på en mycket vanlig fråga. Många undrar  hur det kommer sig att de inte ser något från Skillnadens i sina Facebookflöden, trots att de följer sidan. Det beror på Facebooks regler och algoritmer. Det enda sättet att säkert se alla mina uppdateringar är att följa instruktionerna jag delar i inlägget Tips på inställningar för sidor och kanaler du gillar, då hamnar Skillnadens inlägg överst i ditt flöde.

Tack för att du hänger med mig på Facebook! Jag önskar alltid att jag har mer tid för att kunna svara och diskutera trädgård, främst på Skillnadens Facebook-sida. Men ju mer sidan vuxit desto svårare har det blivit. Jag får hundratals frågor varje vecka genom olika kontaktmöjligheter och väljer att svara där jag för tillfället råkar ha möjlighet. Men jag hoppas innerligt att du känner dig sedd och värdefull som läsare ändå.

Kommentera gärna och säg hur du upplever Skillnadens på Facebook! Är det något du tycker jag borde göra annorlunda?  Något du saknar eller tycker att du får för mycket av?
/Sara Bäckmo

23. oktober 2017

12 svar till “Hur jag jobbar med Facebook”

  1. Pia skriver:

    Tack för bra info. Använder inte Facebook själv aktivt (dvs med egna bilder eller text) men följer dig och bruka få upp dig överst, dock inte alltid. Är därför lite osäker på hur jag bäst kan gynna dina flöden. Är det bäst att "gilla" eller att dela?

    • Sara Bäckmo skriver:

      Vad gullig du är som tänker så! Jag är glad bara du läser. Och om du gillar det jag skriver får du gärna gilla. Allt gott! /Sara

  2. Emma skriver:

    Jag är nog lite "off" där, jag har inte haft Facebook på 7 år. Jag tittar in på din blogg typ varannan dag, kolla så jag inte missar något. Sen följer jag ju på Youtube och kollar dina video. Men Facebook blir det nog aldrig mer.

  3. Anneli / Hortensiagarden skriver:

    Hej fina Sara!
    Intressant läsning hur det fungerar. Följer dig på många sociala medier Facebook, instagram, bloggen då och då och de flesta Youtube inslag. Det jag uppskattar med dig och ditt flöde är din ärlighet, hjärta och omsorg i varje inlägg. Jag följer andra liknade aktörer och det känns i mitt tycke lite falskt emellanåt, inte samma genuina känsla.
    Sara tappa aldrig denna glöd och det som ger dig din unika karaktär!

    • Sara Bäckmo skriver:

      Det känns fantastiskt att läsa det du skriver eftersom jag vet att du följt med i mitt slit nästan ända från start, tror jag. Tack!

  4. Maria skriver:

    Jag instämmer med Anneli. Du är så äkta ♡.

  5. Maria Mehlin skriver:

    Så intressant, tack! Jag har dels trott att jag sett allt i mitt flöde och känt att jag spammat som postat 1 gång i veckan på fb. Jag såg exempelvis detta först idag trots att jag varit inne varje dag. Uppskattar verkligen hur du använder ditt flöde och även tipsar om tidigare men aktuellt material som jag annars skulle missa att söka upp på bloggen. Så tack igen för användbar och nyttig information om fb ?

    • Sara Bäckmo skriver:

      Tack Maria! Ja, det är vanskligt med FB och man tror att man vet hur det funkar. Men icke. Att experimentera är viktigt, också här =) /Sara

  6. Jeanette skriver:

    Väldigt intressant att läsa om dina erfarenheter av olika digitala kanaler! Jag arbetar själv med olika kanalstrategier (inom ett helt annat område och när jag inte odlar!) och det är många av dina slutsatser som jag definitivt skriver under på. Något jag undrat lite över är varför du inte har någon alldeles egen kanal att dra din trafik till? Till exempel en egen "portal" där du samlar oss läsare? Vore intressant att höra dina tankar!

    • Sara Bäckmo skriver:

      Ja alltså, nu handlar ju det här inlägget om Facebook. Och tidigare del om mitt arbete som influencer i stort. Tankar om mina övriga plattformar, som Instagram, YouTube och sajt, kommer snart. Där kanske finns svar på dina undringar... =) /Sara

  7. Malin Lundskog skriver:

    Tack för det här! Jättebra info - använder fb sådärmycket sedan jag märkte att intresset gick ner från mina följare, men ... det är på Facebook de finns så jag får tänka om. Många bra tips från dig!
    //Malin

  8. Wenche skriver:

    Vilket bra inlägg!
    Så rätt det du skriver om spamming, när man är intresserad av något specifikt är man ofta med i fler grupper, om då samma inlägg postas på studs i fem grupper, upplevs det som spam. Eller i det minsta tröttsamt. Facebook är ju så mysko så om man har gillat det första inlägget man såg, får man ju samma fyra gånger till från andra grupper.
    Det måste vara en riktig utmaning att arbeta med Facebook du gör. Dock verkar du fixa det galant, dina inlägg verkar komma lite mer lagom än många andra i mitt dlöde, jag uppskattar verkligen dina inlägg om allt smått och gott i trädgården.

    Tusen tack för att du skriver så lättläst och bra. Jag övar på rättskrivningen, men än så länge blir det ganska svorsk 😉

    Lycka till med vidareutvecklingen, trädgården ock skörden.

Lämna ett svar till Maria Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *