Skolodling del 1: Tidiga blad

Vi har valt att göra en skolodling som barnen kan använda i sina lekar. Det ska vara tillåtet, lätt och roligt att odla och skörda.

 

Pallkragar på en skolgård med skogsdunge och sjö i bakgrunden.

 

På våra barns skola och förskola startades ett odlingsprojekt förra sommaren. Det var underbart att se grönskan på skolgården. Men min son tyckte det var tråkiga grönsaker som odlades, sånt som tog lång tid på sig och inte fick ätas förrän det var tid för den stora skörden. Raka rader och väl planerat. Personalen berättade för mig att de hade fullt sjå med att hålla små nyfikna händer från grönsakerna och det blev lite mer förbud än glädje. Jag blev jätteglad när jag fick frågan om att vara med och planera årets odling och har tänkt en del på hur den ska bli mer tillåtande.

 

 

Enkelt med pallkragar
Skolan har sammanlagt tio pallkragar, dubbla och fyllda med jord. Förskolan har två pallkragar vid huvudbyggnaden. En stor del av året tillbringar de större förskolebarnen sina dagar vid ett enkelt vindskydd nere vid sjön och där finns ännu fler pallkragar. Under våren sköts vattningen av barn och personal på skola och förskola, under sommaren vattnar föräldrarna varje dag enligt ett schema.

 

En pallkrage med två etiketter där det står vitlök på.

Redan på hösten sattes vitlök i en av pallkragarna, den har tittat upp nu. I bakgrunden syns skolbarnens "stad" av lastpallar och bräder som de bygger på varje dag. En kreativ plats.

 

Tidig och sen skörd
Vi har planerat för en tidig vårskörd i nästan alla lådor. De tidiga grönsakerna ersätts sedan under sommaren med plantor och sådder som ger skörd under hösten. På så sätt blir det mesta möjliga för barnen att skörda.

Nu på våren sås snabbväxande grönsaker som alla barn, oavsett ålder, kan göra själva genom att enkelt strö ut som täta mattor i lådorna (det kallas för bredsådd). Fröerna till sallat, bladkål, morot, rädisa och spenat strös helt enkelt ut över ytan och krafsas ner i jorden. Det ger mycket grönt på liten yta. Under en enkel fiberduk gror fröerna snabbt i det soliga läget. Barnen kan småsnaska på det gröna så snart det kommit upp och använda i sina lekar om de vill. Det finns inget krav om att skörden ska användas på något särskilt sätt, det blir en bonus i så fall.

 

Våra val av tidiga grönsaker
Vi har valt fröer ur Nelsons sortiment, de finns ju att köpa i vanliga trädgårdskedjorna och är lätta att hitta. För att få variation i lådorna blandas olika sorter av till exempel sallat, så att inte alla blad ser likadana ut. Växterna är alla låga, de ger ofta skörd lite fortare än högväxta sorter.

Förskolan 1: Bredsådd sallat (nr 912 49, 912 57, 912 73, 912 89, 913 05, 913 13 i frökatalogen)
Förskolan 2: Blåklint (933 80), ringblomma (949 00) och krasse (939 00)

Skolan 1-2: Sallat (nr 912 49, 912 57, 912 73, 912 89, 913 05, 913 13)
Skolan 3-4: Bladkål (904 90, 905 00, 905 09, 905 13, 905 10)
Skolan 5-6: Morot (907 39, 907 98)
Skolan 7-8: Rädisa (9011 07, 911 23)
Skolan 9: Spenat (914 09)
Skolan 10: Vitlök, satt hösten 2015

 

En fröpåse visar vad som såtts i respektive låda.

De olika fröerna av till exempel kål och sallat har blandats och bredsåtts i lådorna. Det ger gröna mattor som barnen kan äta av när de känner för det.

 

Morötterna som valts är en liten rund kul sak som heter 'Paris Market' och en sommarmorot med flerfärgade rötter som heter 'Harlequin', de växer båda snabbt. Barnen kan äta både blasten och rötterna. Rädisorna har också olika färger och både blast och uppsvällda roten är ätliga.

Vill du/ni variera er och välja andra grönsaker rekommenderar jag att vara mycket noga och bara välja sådant som är uttalat ätbart, både vad gäller blommor och grönsaker/blast. Bönor innehåller till exempel ett gift och varken bönor eller växtdelar ska ätas råa. Rabarber kan orsaka kraftiga kräkningar och många av våra vanligaste sommarblommor, som blomman för dagen, är också giftiga. Läs på!

 

Ingen gödsling på våren
Lådorna gödslas inte under våren utan först då vi byter gröda inför sommaren. Det blir lite mindre arbete och barnen kan komma igång snabbare. Om du/ni startar från noll med köpt jord behövs heller ingen särskild gödning just nu, vänta med det till senare så blir det ett moment mindre att tänka på.

 

Pallkragar med fiberduk över.

Efter sådd och vattning har lådorna täckts med fiberduk. Vi vill att fröerna ska ha bästa möjliga förutsättningar för att gro och växa snabbt för att få skörd innan sommaren och fiberduken ger lite extra värme nu på våren.

 

Nu är sådden i full gång och ska bli så kul att följa våren i barnen odling! Vi har en plan också för fortsättningen, det som ska sås och planteras innan sommarlovet börjar. Redan nu sår barnen tomater inomhus, som ska ut senare. Vi har valt låga busktomater som ger många och små frukter, det är ju många barn som ska äta... De låga tomaterna kräver ingen uppbindning eller skötsel genom att plocka bort sidoskott, så de är enkla att sköta. Sorterna som sås nu är: 916 18 och 916 61, plus några sorter till som jag tagit ur mina påsar eftersom jag tyckte det var så snålt med fröer i de köpta.

Övriga planeringen inför höstskörden ska jag skriva mer om snart. Hoppas det här kan ge lite inspiration till fler! Dela gärna till andra föräldrar, skolor eller skolpersonal.

Fler inlägg jag skrivit om hur jag odlar med mina barn är:
Gröna mattor är lätta för barnen att skörda
Tappar era barn intresset för odling ibland?
När är en trädgård perfekt?

/Sara Bäckmo

18. mars 2016

13 svar till “Skolodling del 1: Tidiga blad”

  1. Kroatkringlan skriver:

    Värt! Men hur får du fiberduken att sitta kvar på pallkragarna?

  2. Lisa skriver:

    Jag är lite avundsjuk ? här uppe i Hälsingland finns fortfarande snö och jorden är för kalt för att odla.
    Lycka till med ert odling
    Lisa

  3. Birgitta Gustavsson skriver:

    Jag har också frågor om fiberduk.Hållbar? fastsättning? öppningsbar?

    • Sara Bäckmo skriver:

      Jag tror att de helt enkelt häftade fast duken just här. Vet inte riktigt hur planen ser ut för att vattna, men det reder sig. Ett enkelt sätt för pallkragar är att helt enkelt lägga duken över lådan och toppa med två kompostgaller som läggs över för att hålla duken på plats. Duken är inte särskilt hållbar och kommer säkert att gå sönder efterhand, precis som de flesta konsumentdukar. /Sara

  4. Stig skriver:

    FANTASTISKT Hoppas fler skolor nappar

  5. Linda skriver:

    Jag odlar med 3 klasser på Lidingö just nu. Och snart ytterligare 3 . Så roligt att se när de planerar vad de ska odla.. Har fått förslag på kokosnötter..

    • Sara Bäckmo skriver:

      Vad roligt! Mina barn ville odla jordnötter och vi gav oss på jordmandel förra året. Men den kalla sommaren gav inget resultat. /Sara

  6. Sanya skriver:

    Jag undrar om de får använda grödorna till maten som serveras på förskolorna och skolorna? Sverige är ju i regel extremt bra på att förhindra användningen av småskaligt närproducerade saker.

    • Sara Bäckmo skriver:

      Det där vet jag inte riktigt hur det funkar. Men många skolor odlar ju en del av sin mat, så något slags kryphål finns säkert. /Sara

  7. Charlotte skriver:

    Fantastiskt, tack för inspiration och idéer

  8. Frida skriver:

    Precis hittat din super härliga blogg Sara å kommer absolut följa dej å alla dina fiffiga tips. Så kul att barnen får odla även i år å att det nu blir mer på deras villkor?
    /Frida

Lämna ett svar till Sara Bäckmo Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *