Vårt geniala städschema

Ja, jag vet att en del i bekantskapskretsen ifrågasätter om vi någonsin städar. Det gör vi - det syns bara inte.

Foto av en lapp på kylskåpet med städschema.

Det är det absolut värsta jag vet att behöva gå husesyn hemma med någon. Här är ju kaos. Och om min man berättat att någon vi inte känner så väl varit hemma är alltid mitt första utrop "Du visade väl inte övervåningen?!?". Om han gjort det skäms jag ögonen ur mig. Vårt sovrum är till exempel en omålad veranda med kläder huller om buller i en lagerhylla och resårbottnarna praktiskt rakt på golvet (som för övrigt fortfarande är täckt av plywoodskivor inför framtida målning) eftersom det är lättare för småbarn att själva krypa ner från sängen då det inte är så långt till golvet.

Vi har skjutit upp det mesta som handlar om att bringa ordning till dess vi renoverar just övervåningen. Här är flera rum helt oinredda, timmerväggar med tidigare tapetrester och tidningspapper från 40-talet. Just nu är de flesta utrymmen bara förvaring. Nästa år blir det ändring på det hoppas vi. Och jag längtar! Efter mer utrymme och lite mer ordning.

 

Schemalagd städtid

Vi har ett städschema som är kanonbra alla veckor då vi lyckas hålla oss till det. Nu i småbarnstider är det krångligt men ambitionerna är goda. Du känner säkert igen lyckan av att i alla fall ha hunnit torka ur översta hyllan i kylen innan en behövs på annat håll...

Så som jag funkar får jag lite halvpanik så snart det finns några minuter över att städa. Det är så mycket som behöver göras och jag vet redan på förhand att min insats är en piss i havet och att ingenting kommer att göra någon skillnad egentligen. För det jag gör är vanligen att försöka göra allt på en gång, plocka lite här och fixa lite där. Till ingen nytta.

Vårt schema bygger på det rimliga i att städa på en och samma plats under tjugo minuter. Och göra olika rum varje dag. På det viset är huset aldrig städat på en och samma gång, men vanligtvis städas alla rum vi använder någorlunda ordentligt en gång per vecka. Visst är det bra!

 

Vårt städschema

Måndag: Barnens lekrum
Tisdag: Sortera tvätt
Onsdag: Framhall + tvättstuga
Torsdag: Toalett + toalettgolv
Fredag: Vardagsrum
Lördag/söndag: Sovrum

 

Lyckad istället för misslyckad

Det viktigaste det här städschemat (som vi haft i flera år) ger mig är att jag känner mig tillfreds de dagar jag kan bocka av 20 minuters städning som gör skillnad. Det är möjligen inte perfekt städat, det har jag kanske inte hunnit, men jag har gjort det bästa jag kan. Och det är mycket, mycket bättre än att ila omkring och bli helt slut och ledsen och känna mig misslyckad för att det fortfarande är i princip lika stökigt trots att jag städat i kanske en hel timme.

Så här har vi det, innanför husets fyra väggar. Just nu. Och jag bjuder gärna på treåringens kommentar strax efter att vi kommit från BB i våras med fjärde barnet och min man äntligen torkat ena väggen i tvättstugan (som vi använder som groventré och där vår stora hund hålls när han är blöt och smutsig). "Oj, jag visste inte att den här väggen var gul!"

Hur löser ni städbiten när tiden är knapp?
/Sara Bäckmo

 

Läs fler inlägg ur kategorin Familjeliv:
Är ni hemma jämt?
Hur en kärleksfull relation kan ge tid för trädgård
Jag kan odla mat!

05. juli 2016

36 svar till “Vårt geniala städschema”

  1. Hej Sara! Det jag ångrar mest i livet är att jag städade för mycket när mina barn var små!

  2. Maria Klein Holmberg skriver:

    Ta genast hjälp av utomstående med de tyngsta städbitarna! Varför inte RUT? Du och din man kan inte orka allt! Många kan städa och göra fint, men få kan göra en sådan fantastisk trädgårdsblogg som du, Sara!

    Maria

  3. Asta skriver:

    Det är också som så att när man håller på och renoverar, eller tänker på att renovera, eller har rum som inte är klara och ska fixas vidare osv så är det bara någonting jättekonstigt som gör att det inte riktigt känns lönt att städa. Någonstans. Eftersom vi ändå snart ska fixa. Liksom.

  4. Linda skriver:

    Barnen måste plocka tomt med leksaker i hela huset en gång varannan vecka. Vi hjälper dem att ösa in allt i lekrummet och sen plockar de i ordning i lekrummet medan jag dammsuger hela huset (1 vån på 185m2) och avslutar i lekrummet där det förhoppningsvis är tomt på golvet vid den tiden. De får lite press på sig då att jag kommer närmare och närmare.... 🙂 Vi har 5-åriga tvillingar + 4 mån bebis. Vi har alltid gjort så och de får ta över mer och mer egen städning ju större de blir. På det här sättet får de stöka runt och ha sina kojbyggen och legobyggen ifred 2v. Sen har vi kaos med gamla barnvagnar och klädlådor som numera gås igenom för att se vad bebis kan ha + att vi inte fått ordning på alla grejer sen vi flytta in nybyggt hus för 3 år sen. Jag har haft viss ångest för när vissa människor kommer på besök, men som tur är så håller de sig borta större delen av året. Jag själv brukar säga att jag inte hälsar på hos någon för att bedöma städningen utan för att träffa personerna som bor där och detsamma gäller i vårt hus. Tycker de att vi har för stökigt så får de hålla sig borta. 🙂

  5. Cecilia skriver:

    En personlig favorit är Song for a fifth child. Den påminner mig om prioriteringarna även om jag bara har tre gosungar :). Sista versen går:

    Oh, cleaning and scrubbing will wait till tomorrow,
    But children grow up, as I've learned to my sorrow.
    So quiet down, cobwebs. Dust, go to sleep.
    I'm rocking my baby and babies don't keep.

  6. Annica skriver:

    Haha, härlig kommentar av treåringen! Jag har också haft fyra småbarn samtidigt och ingen tid över... Har försökt tänka att en kvart om dagen har jag, använd den till det mest kritiska som badrum, köksbänkar och hall. Resten kan vänta, njut av barntiden istället.
    Hälsningar Annica

  7. Cecilia skriver:

    Precis detta att känna sig lyckad istället för misslyckad är en av anledningarna att jag byggt om den stora köks"åkern" som var på gården vi köpte till avgränsade bäddar. Ja jag förlorar odlingsyta (men vinner andra fördelar), men jag kan vara nöjd med att ha rensat en hel bädd istället för att känna att jag inte hunnit mer än en tiondel av helheten.

  8. Hemma hos oss dyker en städfirma upp varannan vecka. Vårt hus är på 300m2 och det finns inte en chans i världen att jag skan hinna med det utan att prioritera bort typ barnen. Ändå är det ju en del plock.. Disk och tvätt tar ju tid när man är en stor familj. Plus alla saker som ständigt sprids i huset...och jag städar fortfarande en del, egentligen lika mycket som förut. Skillnaden är att när jag nuförtiden svabbar av det värsta på toaletterna och damsuger se sociala ytorna i huset är ja toppennöjd med min isats!

  9. Monica Druid skriver:

    Städning har aldrig varit en prioritet i mitt liv. När jag var 8-10 år sa min mamma: "Nu måste vi städa!" Jag frågade: "Vem kommer på besök?" Mamma: "Ingen." Jag: "Men varför måste vi städa då?" Vi hade inte gäster speciellt ofta heller. 🙂
    Jag flyttade för ca 7 månader sen och i samband med det köpte jag en robbotdamsugare. Endellion har frågat om den funkar bra. Mitt svar är att det blir iaf renare än när jag inte damsugaren. När andan faller på och något är så pass slitigt att jag stör mig på det brukar jag ta max ett rum, sällan ett helt rum i taget faktisk :-). Det brukar bli just den biten jag orkar då. Jag har blivit bra på att bryta ner saker i mindre delar för att orka och på så sätt känna att jag lyckas. I badrummet är det kanske toaletten en dag, hyllorna en annan och golvet en tredje.
    Ska jag ha gäster över tar jag det värsta först och så får jag se om jag hinner/orkar med resten. De som kommer på besök får ta mig och mitt hem för vad vi är.

  10. Astrid skriver:

    Nu har vi bara två barn och huset var kanske inte fullt så eftersatt som erat men... Jag accepterar och andas, får vada i tvätt och försöka hålla undan det värsta. Min grej har varit att allteftersom varje rum renoveras i ordning så ska det finnas bra förvaring. Sen bos rummen in och då märker vi vad vi använder dem till. T.ex. biblioteket+gästrum+bio blev även genomfartsled mellan bassäng och dusch/toa. Så då behövde handdukar hängas upp och simgrejer tas in efter kvällen. Alltså krokar och lådor. Och så fortsätter jag i alla rum.

    Sedan har vi haft gillestugan som avlastningsyta. Alla saker som bara är i vägen/är plottriga hamnar där innan huset riktigt kommit på plats och så hämtar jag möbler, prydnadssaker osv därifrån. Men städningen och tvätten och disken... Ja du, det är en evig kamp helt enkelt. Men det jag numer gillar är att mer och mer börjar varje sak ha en plats där det ska vara. Det gör städningen aningens enklare, haha. Men så är mina två nu 3,5 och strax över året.

  11. Elin hjertqvist skriver:

    Jag har själv 3 små barn och lägger hellre tiden på dom än att städa. Så vi tog in städhjälp och de är värt varenda krona ? så skönt att kunna släppa den biten.

  12. Sofia skriver:

    Kära Sara. Så länge dina barn är trygga och glada och känner sig älskade och accepterade så skit i skiten. Om dom somnar med muld mellan tårna och snor under näsan, men vet att mamma och pappa älskar dom och varandra så kommer allt att gå bra. Tro mig, jag vet. För hos oss ( har också 4 barn ) var psykisk terror vardagen, barnen sprang och gömde sig och jag fick en klump i magen när vi hörde nyckeln i dörren. Men inte en enda dammråtta kunde man finna i vårt "fina, jättestora slott". Allt såg perfekt ut utifrån men innanför var vi " döda".

  13. david nilsson essunga skriver:

    gött att höra att det finns flera hem än vårt som det är kaos i, jag skulle aldrig i världen anlita städhjälp det skulle vara bortkastade pengar här hoss oss , dom plockar ju knappast bort leksaker filtar mm, dammsuga o torka golvet är ju det som går snabbast, tyngsta biten är som sagt plocka bort saker,

  14. Hellre smuts i hörnen än ett rent helvete ☺

  15. Hanna skriver:

    Bra inlägg.

  16. Lina skriver:

    Väldigt smart av er! Tid kan läggas på viktigare saker. Vi städar sällan men plockar i ordning oftare. Vi har överlag få saker och leksaker. Det underlättar städningen och barnen vet att var sak har din plats.

  17. Sarah skriver:

    Jag har reumatism och mår i perioder mer dåligt. Med ett barn och ett varannan vecka barn kan man tycka att det skulle gå på ett litet kick att hålla efter huset. Men det absolut bästa och snällaste jag gjort för mig själv är att ta in städhjälp varannan vecka. Kvällen innan plockar vi undan. Sen dammsugar, moppar, städar ur ugn, dammar, torkar luckor, ja i princip vad man ber de göra. Missar vi att bädda sängar eller leksaker/kläder som ligger slängda så fixar de det med, fast det inte ingår. Jag kände det som ett misslyckande att ta in hjälp "att städa undan min skit", men det är underbart, och vi kan prioritera att göra något annat, roligt med familjen. Både jag och min man är också lite känsliga och vill gärna ha det hyfsat ordnat och rent runt oss. Vi köper 3 timmar varannan vecka och det kostar oss ca 1200 kr i månaden. Värt varenda krona!!!

  18. Tonemor skriver:

    Vi har prøvd alt, men er aldri konsekvente i lengden.....derfor blir det skippertakmetoden: I dag gjør vi husarbeid, hvem gjør hva? Og her er storesøsters kommentar da hun var liten: kan vi ikke rydde istedenfor å vaske, mamma. Rydding synes jo!

  19. Zäta skriver:

    Vi har tack och lov tonårsbarn nu och har delat upp städansvaret först och främst på dem. Själva är vi uppväxta med att mamma alltid städar och vill inte föra den traditionen vidare till dem. Det är bättre att få ta ansvar och lära sig dela på jobb som alla tycker är tråkiga.
    Sonen (16 år) dammsuger hela huset. Dottern (13 år) städar de två badrummen. Vi vuxna hoppar in och hjälper till om och när det behövs och passar på att plocka i ordning och damma medan barnen sköter sina sysslor.
    Vi städar alltid på torsdagar så att det är tillräckligt trevligt att vistas i huset om vi får för oss att spontaninbjuda någon under helgen. Dessutom är hela familjen trött och soffhängssugen på fredagar efter en hel arbets-/skolvecka så det är mycket bättre att städa på fredagar.
    Huset är ca 150-160 kvm stort och städningen tar under en timma.

    Sorteringen av smutstvätten sköter numera jag efter att maken sorterat fel och krympt min älskade lammullströja. Fylla tvättmaskinen och hänga tvätt gör den som har tid och dottern får 10 kr per IKEA-kasse för att sortera och vika den rena tvätten. Plagg som ska strykas hängs på ett trappräcke och ägaren av plagget ansvarar för strykningen.

    Maten lagas av den som först kommer hem från jobbet. Ibland lagar även barnen de rätter de lärt sig och tycker om. Förut hade vi intentionen att den som lagar maten slipper diska men nu är det i stället sonen som ansvarar för att tömma diskmaskinen och dottern som fyller den.

    För oss funkar det här upplägget - nu, men det viktigaste tror jag är att man sätter sig ner tillsammans och pratar igenom hur man vill ha det och vad som ska prioriteras, så att alla är överens om både ambitionsnivå och ansvarsfördelning.

  20. Monika skriver:

    Jag skrattar högt för mig själv, underbar läsning! Jättebra att se till att hålla efter de där 20 minuterna och sedan skippa allt "krafs" i tanken om att det borde vara si eller så. Herregud! Städmonstret kan ta kål på mycket! Era barn har tillgång till det viktigaste - sina föräldrar! Jag har övre tonårsbarn hemma och har ju hunnit med olika slags liv, städningen har alltid varit något som ska lösas, visst, men det ser olika ut i livet. Små barn geggar ju mer och behöver mer hjälp så då är det bra att inte vara så jäkla pedantisk. Fortsätt med det som fungerar för er, allt annat är oviktigt.
    Stort tack för att du delar med dig! 🙂

  21. Helèna Mårtensson skriver:

    Hej Sara!
    Tack för en superhärlig blogg och vlogg/klipp på youtube, det är väldigt inspirerande och lärorikt att ta del av dina tips och trix.
    Städtips!
    Jag har själv barn, hund, två katter och vill alla är inomhus och ställer till oreda:)
    Om barnen dragit runt leksaker över hela huset och jag känner att, NU har jag möjlighet att ta ett snabbt städtag.
    Då drar jag fram min underbara breda mopp! Den är 60 cm bred och platt. Jag har säkert 10 st tjocka moppdukar så jag aldrig behöver stå utan om några är i tvätten.
    Våt eller torr mopp är upp till behovet.
    Jag tar den torr när det ligger leksaker...drar en snabbrunda med moppen och tar med alla leksaker och eventuella strumpor som ligger slängda...drar allt till en och samma plats där barnen får springa och hämta sina saker. Där samlar jag upp allt damm, hundhår m.m och kastar. Ta en blöt pappersbit och torka upp de sista smulorna. TADAAAA!!!! Snabbfix!! Vill du gå "all in" ja, då tar du en våt mopp efteråt och torka snabbt av golvet! Det går såååå snabbt!
    Mopparna hänger du ut om du inte har möjlighet att tvätt dom i maskinen med en gång..
    Annars är det lätt att glömma dom blöta sunkiga mopparna i tvätten!
    Hoppas mitt tips kommer till nytta:)
    Ha det gott!
    Helèna från Blekinge

  22. Ia skriver:

    För allt i världen- Ta in barnen i städningen! Tex Ingen tv tid innan det är uppplockat! Vi är lika många som ni o har barn lika tätt i samma åldrar här sätter sig ingen på kvällen innan alla har hjälpts åt att plocka i ordning

  23. Ia skriver:

    Haha?För allt i världen så framgick det dåligt?. Idag curlas så många barn så man blir ju helt matt sen gnäller föräldrar över att de har sååååå mkt att göra men ger barnen inget ansvar alls.

  24. Anna skriver:

    Jag har ett liknande system fast istället för att byta rum varje dag gör jag ett rum varje vecka och städer 15 min varje dag i det rummet. På måndagar städar jag en timme för att få huset redo för besök just för att slippa skämmas. Det fungerar jättebra för oss. Jag har ett gigantiskt gammalt gästgiveri (450 kvadrat) och fyra barn och så länge jag följer schemat så ser det faktiskt riktigt fint ut. Speciellt om man lyckas hinna ett ljus och blocka några blommor från köksträdgården.

  25. Yvonne skriver:

    När det är kaos med kläder, tidningar, gosedjur, legobitar, pärlor osv utspritt över hela golvet i barnens rum är det svårt att veta var man ska börja. Jag ritade ett "städschema" med tecknade bilder till barnen så det skulle gå lättare att städa för dem. Plocka först upp stora saker: kläder sen tidningar, gosedjur osv Det fungerade bra.
    Man göra som Bamses farmor. Hon städar en gång om året, vare sig det behövs eller inte. 🙂

  26. Yvonne skriver:

    Vi dammar hela huset ena dagen, nästa dammsuger vi och nästa igen torkar vi golven.

  27. Camilla skriver:

    Ta genast hjälp av städhjälp?! Vad är det för uppmaning? Först och främst vill inte alla lägga ner pengar på det utan prioriterar annat. Sen är inte alla bekväma med att ha främmande människor som rotar igenom ens hem. Sen ska man vara hemifrån under en sammanhängande tidsperiod vilket är svårt när man är föräldraledig. Dessutom är vi många som tycker det är moraliskt fel att återinföra tjänstefolk. Höj istället statusen på lokalvårdare. Att leva i ett samhälle där man inte kan ta hand om sitt egna hem och sin egen skit vill i alla fall inte jag.

    Jag kan tillägga att jag är uppväxt med både barnflicka (från det att jag var 10 år och mina föräldrar startade fler bolag) och städerska. Det är absolut inte så jag vill att mina barn ska växa upp. Sara har inte efterfrågat några förlag på lösningar utan delar generöst med sig av hur de löser saker i sin familj.

  28. Michelle skriver:

    Tack för att du delar med dig! Det är lätt att bli stressad på grund av de bilder på hus och hem som vi matas med. Men jag har lagt ner ambitionen. Dels på grund av att min egen mamma städade bort hela min barndom och dels för att jag inte ser någon vinning i det. Att torka av ytor någon gång då och då av hygieniska skäl är mer rimligt. Har man flera aktiva småbarn, en massa djur, trädgård och heltidsjobb blir det en omöjlig ekvation att det ska vara ordning och reda överallt samtidigt. Jag hade önskat slippa kommentarer och blickar vid husesyn men jag tänker inte gå in i väggen på grund av att det fortfarande finns kvar gammeldags ideal på mig som kvinna och förälder. Jag och min make småplockar när vi har ork och precis som i ditt schema se till att det torkas av då och då. Den som påpekar att det är stökigt kan få använda dammsugaren och hjälpa till :).

  29. Elisabet skriver:

    Jag har en app där jag noterar allt jag behöver komma ihåg att fixa (t ex betala räkningar) och allt som behöver göras (t ex städa toa) med repeterbarhet i lämpliga intervall för återkommande uppgifter. Blir det gjort kan jag kryssa av och känna mig nöjd och så loggas det så jag kan kolla om jag glömt bort, t ex när lakanen byttes senast. Blir det inte gjort står det kvar till nästa dag eller så kan jag flytta det till ett senare tillfälle.

  30. Vi dammsugare runt leksakerna. En 1,5åring och en 3åring leker ju mycket hellre där vi är än i sitt rum.. Lyckas vi få in leksakerna på deras rum och dammsuga en gång i veckan så är vi nöjda. Just nu försöker vi också rensa ut (våra saker! För de är nog ett större problem än barnens ?) enligt konmarie för att få färre onödiga prylar utan plats och därmed förhoppningsvis mindre städning.

  31. Cissi skriver:

    Haha! Min fyraåring frågade storögt ”vad GÖR du?!”, när jag för en gångs skull våttorkade golvet. Avslöjande för hur ofta/sällan det sker...

  32. […] Läs gärna: Vårt geniala städschema […]

  33. Kerstin skriver:

    Mycket bra idé, oavsett om man har småbarnskaos eller inte! Man mår bättre av att alltid ha det städat i en hörna av livet 🙂
    Jag försöker göra likadant.

  34. Ann Axelsson Hasselberg skriver:

    Livet är alldeles för kort för att ha dammfritt ? så därför kommer städning väldigt, väldigt långt ner på ”att göra listan” ?

  35. Johanna skriver:

    Som mellanbarnet stoögt utbrast när jag strök julgardinerna sist: Mamma vad GÖR du med pärlplattemaskinen!

Lämna ett svar till Tonemor Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *